
Ogłoszenie o konkursie na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”
Prezydent Miasta Krakowa ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”
I
Ogłasza się konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”, zwanej dalej Orkiestrą, z siedzibą w Krakowie: ul. Władysława Łokietka 14, 30-010 Kraków, będącej miejską samorządową instytucją kultury, wyodrębnioną pod względem prawnym i ekonomiczno-finansowym, której organizatorem jest Gmina Miejska Kraków, zwana dalej Organizatorem.
II
1. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest spełnienie następujących kryteriów:
- Doświadczenie zawodowe:
- minimum 5-letnie doświadczenie w pracy w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych lub podmiotach gospodarczych działających w obszarze kultury;
- minimum 3-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym w instytucjach publicznych lub prywatnych oraz organizacjach pozarządowych działających w obszarze kultury albo minimum 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem lub projektem w zakresie kultury;
- wyższe studia magisterskie;
- pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych;
- dobry stan zdrowia pozwalający na wykonywanie pracy na stanowisku kierowniczym;
- dobra znajomość w mowie i piśmie języka angielskiego w stopniu umożliwiającym prowadzenie kontaktów służbowych w obszarze działalności instytucji, poświadczona certyfikatem lub oświadczeniem kandydata;
- znajomość zagadnień, problematyki i przepisów z zakresu funkcjonowania i finansowania instytucji kultury, w tym ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756, 1907, z 2025 r. poz. 39), ustawy z dnia z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277), ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, z 2025 r. poz. 620);
- w przypadku cudzoziemców lub obywateli polskich na stałe mieszkających za granicą – znajomość języka polskiego pozwalająca na swobodną komunikację, poświadczona zgodnie z ustawą z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. z 2024 r. poz. 1556, z 2025 r. poz. 622);
- złożenie we wskazanym terminie kompletu wymaganych dokumentów wymienionych w rozdz. III.
2. Preferowani będą kandydaci spełniający dodatkowe kryteria:
- doświadczenie i znajomość specyfiki pracy w publicznych instytucjach artystycznych i w środowisku międzynarodowym;
- wykształcenie kierunkowe dotyczące muzyki (ukończone studia na kierunkach muzykologicznych, muzycznych lub artystycznych np. kompozycja i teoria muzyki, dyrygentura, prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno–instrumentalnych);
- wykształcenie w zakresie zarządzania (ukończone studia kierunkowe np. administracja, ekonomia, zarządzanie, marketing, prawo);
- ukończone studia podyplomowe, certyfikowane szkolenia lub kursy z zakresu zarządzania zespołem/instytucją kultury/finansami/projektami;
- wysokie kompetencje interpersonalne, a także z zakresu polubownego rozwiązywania sporów i zarządzania kryzysem;
- udokumentowana osobista aktywność z zakresu kultury na forum krajowym lub międzynarodowym;
- udokumentowane wybitne osiągnięcia artystyczne lub menadżerskie (np. nagrody o randze międzynarodowej, prestiżowe granty, realizacje fonograficzne);
- szeroka wiedza o obszarze rynku muzyki klasycznej, instytucji i agencji artystycznych, programów operacyjnych i rynku fonograficznego oraz medialnego z szeroko rozumianego obszaru muzyki klasycznej;
- wiedza i doświadczenie w pozyskiwaniu środków finansowych, w tym z funduszy Unii Europejskiej.
3. Głównym zadaniem dyrektora Orkiestry będzie kierowanie działalnością Orkiestry funkcjonującej na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Statutu Orkiestry. Dyrektor zobowiązany będzie również do realizacji postanowień umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności Orkiestry oraz programu jej działania.
4. Główne oczekiwania organizatora względem wyłonionego w konkursie kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry:
- inicjowanie, realizacja i rozwój wysokiej jakości przedsięwzięć artystycznych zwłaszcza z zakresu muzyki klasycznej i współczesnej w różnych odmianach, w tym promowanie współczesnych i klasycznych dzieł muzyki kameralnej i symfonicznej zapewniając Orkiestrze wysoką renomę artystyczną;
- rozwijanie współpracy międzynarodowej;
- zapewnianie udziału Orkiestry w prestiżowych wydarzeniach artystycznych, w tym o charakterze festiwalowym;
- rozwijanie oferty edukacyjnej i społecznej Orkiestry, w tym prowadzenie programów popularyzujących muzykę klasyczną oraz rozwój kompetencji kulturowych różnych grup odbiorców, zwłaszcza dzieci i młodzieży;
- nawiązywanie i utrzymywanie współpracy z wybitnymi solistami, dyrygentami, kompozytorami oraz instytucjami artystycznymi i edukacyjnymi, w celu wzmacniania pozycji Orkiestry;
- zaplanowanie i przygotowanie oferty koncertowej w Centrum Muzyki w Krakowie;
- dbałość o wysoką kulturę organizacji, w tym wzmacnianie poczucia współodpowiedzialności i solidarności pracowników oraz planowanie i wdrażanie procesów mających na celu rozwój zespołu, w tym inicjowanie i wspieranie indywidualnych planów rozwoju pracowników;
- wdrażanie procesów równości oraz zapobiegania mobbingowi i zachowaniom przemocowym zarówno w procesie twórczym, jak również w codziennej pracy i realizacji zadań;
- podejmowanie działań w celu pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowych;
- dbałość o infrastrukturę i mienie Orkiestry w celu zapewnienia najlepszych warunków pracy Orkiestry oraz komfortu odbiorców i uczestników jej oferty.
III
- Oferta do konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry musi mieć formę pisemną i zawierać następujące dokumenty:
- własnoręcznie podpisany list motywacyjny;
- własnoręcznie podpisany autorski program realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Orkiestry (maksymalnie do 20 stron formatu A4 oraz maksymalnie 2 500 znaków na stronie), zwany dalej Programem, zawierający m.in.: wizję i misję rozwoju artystycznego Orkiestry na okres 5 kolejnych sezonów artystycznych; plan działań programowych i artystycznych Orkiestry z uwzględnieniem nowej siedziby w Centrum Muzyki w Krakowie; koncepcję finansową, organizacyjną Orkiestry; program promocji i kreowania wizerunku Orkiestry;
- w ramach Programu możliwe jest także przedstawienie osoby kandydata/kandydatki na zastępcę dyrektora ds. artystycznych, rekomendowanej na tę funkcję. W tym przypadku należy dołączyć CV wskazanego kandydata/kandydatki oraz jego/jej oświadczenia (załączniki nr 1 oraz nr 5);
- własnoręcznie podpisany kwestionariusz osobowy z fotografią (załącznik nr 2);
- odpisy dokumentów potwierdzające minimum 5-letnie doświadczenie w pracy w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych lub podmiotach gospodarczych działających w obszarze kultury, przy czym oryginały dokumentów należy przedłożyć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej;
- odpisy dokumentów poświadczające minimum 3-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym w instytucjach publicznych lub prywatnych, organizacjach pozarządowych działających w obszarze kultury lub zarządzaniu zespołem lub projektem w zakresie kultury, przy czym oryginały dokumentów należy przedłożyć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej;
- kserokopie dyplomów oraz zaświadczeń o posiadanych kwalifikacjach, przy czym oryginały dokumentów należy przedłożyć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej;
- odpis certyfikatu lub oświadczenie kandydata o znajomości języka angielskiego w stopniu pozwalającym na prowadzenie kontaktów służbowych w sferze działalności instytucji;
- własnoręcznie podpisane oświadczenie kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym (załącznik nr 3);
- własnoręcznie podpisane oświadczenie kandydata o byciu niekaranym (załącznik nr 4),
- własnoręcznie podpisane oświadczenie, w którym kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby postępowania konkursowego (załącznik nr 5);
- w zakresie dodatkowych kryteriów wymienionych w rozdz. II ust. 2, oświadczenia i/lub dokumenty potwierdzające ich spełnienie (odpisy dyplomów studiów podyplomowych, odpisy certyfikatów ukończonych kursów, szkoleń z zakresu zarządzania zespołem/instytucją kultury/finansami/projektami itp.);
- spis wszystkich składanych dokumentów;
- fotografię kandydata (w wersji elektronicznej, w sposób wskazany w ust. 2, którą wydział właściwy ds. kultury Urzędu Miasta Krakowa będzie się posługiwał w celach promocyjnych i komunikacyjnych na stronie internetowej oraz na portalach społecznościowych (w przypadku wyboru).
- Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 powinien być dostarczony w formie pisemnej oraz w wersji elektronicznej w sposób uniemożliwiający jego edycję (np. PDF) na PenDrive (pamięć USB). Program będzie stanowił załącznik do umowy w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji zawartej przez Organizatora z wybranym przez komisję kandydatem.
- Do oferty mogą być dołączone inne dokumenty, w tym opinie lub rekomendacje potwierdzające dorobek i osiągnięcia zawodowe kandydata.
- Oferta wraz z załącznikami powinna być umieszczona w zamkniętej kopercie, z podanym adresem zwrotnym, numerem telefonu kontaktowego oraz adresem poczty elektronicznej z dopiskiem: „Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”.
- Ofertę o przystąpieniu do konkursu należy złożyć na stanowisku nr 5 w Kancelarii Magistratu Urzędu Miasta Krakowa, Kraków, pl. Wszystkich Świętych 3-4 (Dziennik Podawczy przy pl. Wszystkich Świętych 3-4, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:30) lub przesłać na adres: Urząd Miasta Krakowa, 31-004 Kraków, pl. Wszystkich Świętych 3-4, do dnia 10 lipca 2025 r.
- Oferta, która wpłynie po terminie wskazanym w ust. 5 nie będzie rozpatrzona i podlega zwrotowi. W przypadku przesyłki pocztowej o dotrzymaniu terminu decyduje data wpływu do Urzędu Miasta Krakowa.
- Z dokumentami i informacjami, dotyczącymi warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania Orkiestry oraz innymi informacjami na temat działalności Orkiestry można zapoznać się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Orkiestry, bądź w Wydziale Kultury, po uprzednim ustaleniu terminu i miejsca poprzez adres elektroniczny: Monika.Lato@um.krakow.pl.
- Uczestnik konkursu w celu zasięgnięcia informacji o działalności instytucji może również przeprowadzić rozmowy z zespołem pracowników Orkiestry, poprzez adres elektroniczny wskazany w ust. 7.
- Wszystkie Programy złożone przez uczestników konkursu wraz z imionami i nazwiskami autorów zostaną opublikowane na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
- Konkurs prowadzony jest w języku polskim.
IV
1. Postępowanie konkursowe rozpoczyna się z dniem wejścia w życie Zarządzenia Nr 1326/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 2 czerwca 2025 r. w sprawie ogłoszenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”.
2. Konkurs zostanie przeprowadzony przez komisję konkursową powołaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. Informacja o składzie komisji konkursowej zostanie umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa.
3. Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch etapach: I etap – sprawdzenie ofert pod względem formalnym bez udziału uczestników, II etap – rozmowa kwalifikacyjna, podczas której zostanie zweryfikowana znajomość języka angielskiego kandydatów, następnie kandydaci zobowiązani będą do prezentacji własnej oferty/koncepcji. Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się nie wcześniej niż w terminie 7 dni od dokonanej przez komisję konkursową oceny spełnienia warunków przez uczestników, określonych w ogłoszeniu o konkursie lub stwierdzenia uchybień lub braków w złożonych ofertach.
4. O zakwalifikowaniu do konkursu i terminie rozmowy kwalifikacyjnej uczestnicy konkursu zostaną powiadomieni indywidualnie na podany adres e – mail oraz telefonicznie.
5. Nieobecność uczestnika podczas rozmowy kwalifikacyjnej traktowana będzie jako rezygnacja z ubiegania się o stanowisko, bez względu na jej przyczyny.
6. Zakończenie postępowania konkursowego przewiduje się w ciągu 45 dni po upływie terminu składania ofert.
7. Za termin zakończenia postępowania konkursowego uznaje się dzień podjęcia ostatecznej decyzji przez Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry.
8. Konkurs pozostanie nierozstrzygnięty w razie stwierdzenia przez komisję konkursową, że żadna oferta nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie lub żaden z uczestników dopuszczonych do udziału w konkursie nie spełnia szczegółowych kryteriów oceny, ustalonych przez komisję konkursową z uwzględnieniem treści wymagań, o których mowa w rozdz. II.
V
Ostateczną decyzję w sprawie powołania wyłonionego w konkursie kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry oraz szczegółów dotyczących warunków zatrudnienia, podejmie Prezydent Miasta Krakowa.
VI
Przed powołaniem kandydata na stanowisko dyrektora Orkiestry zostanie zawarta z nim odrębna umowa określająca warunki organizacyjno-finansowe działalności Orkiestry oraz program jej działania, zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, której treść zostanie uzgodniona w sposób przewidziany w art. 16 ust. 12 tej ustawy. Odmowa zawarcia umowy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, przez kandydata na stanowisko dyrektora skutkuje jego niepowołaniem na to stanowisko.
VII
Dyrektor Orkiestry zostanie powołany na okres od 3 do 5 sezonów artystycznych – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.