Tryb koncertowy
27
06
2024
Thursday
19:00

Cavatina Hall

27
06
2024
Thursday
19:00

Glass | Kilar

Cavatina Hall

Wystąpią

Alek Dębicz fortepian

Katarzyna Tomala-Jedynak dyrygentka

Sinfonietta Cracovia

Program

Philip Glass Suita z filmu Godziny

Philip Glass Suita z filmu Dracula

Wojciech Kilar Orawa

Wojciech Kilar Certain Light z filmu Portret Damy

Wojciech Kilar The Brides z filmu Dracula

Wojciech Kilar Ricordanza

Wojciech Kilar Walc z filmu Trędowata

Alek Dębicz Sideways

Alek Dębicz Toccata

Szacowany czas trwania koncertu –

O koncercie

Aleksander Dębicz, fot. Rafał Masłow

Co łączy autora słynnego walca z Trędowatej i Philipa Glassa, mistrza amerykańskiego minimalizmu? Obaj łączyli sukcesy w dziedzinie muzyki filmowej ze znakomitymi utworami koncertowymi, obaj pozostawali pod wpływem legendarnej paryskiej nauczycielki, Nadii Boulanger. Obaj także skomponowali muzykę do filmów opartych na historii hrabiego Draculi!

Koncert Kilar | Glass to połączenie tego, co w twórczości obu kompozytorów najlepsze: przejrzystej wizji, oryginalnego i rozpoznawalnego stylu oraz pamiętnych melodii związanych z takimi tytułami jak Dracula Francisa Forda Coppoli czy oscarowe Godziny. W programie koncertu znajdą się nie tylko najbardziej znane filmowe tematy (także z filmów Portret damy oraz Trędowata), lecz także smyczkowa, żywiołowa Orawa Wojciecha Kilara oraz utwory z wiodącą rolą fortepianu, w tym również autorskie kompozycje solisty koncertu, Aleksandra Dębicza.

Kilar | Glass to oryginalny projekt Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, który zabrzmiał już między innymi na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, na festiwalu Fimucité na Teneryfie, a nawet w Nowym Jorku (gdzie podczas zeszłorocznego koncertu był obecny sam Philip Glass). Sinfonietta Cracovia wystąpi pod batutą swojej pierwszej dyrygentki i dyrektorki artystycznej, Katarzyny Tomali-Jedynak, prezentując pełnię swojego smyczkowego brzmienia w repertuarze z pogranicza muzyki nowej i filmowej.

Aleksander Dębicz jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów oraz kompozytorem. Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest improwizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów. W jego twórczości od lat przejawia zamiłowanie do sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.

W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. Od tego czasu skomponował muzykę do filmów, słuchowisk i przedstawień teatralnych, nawiązując m. in. współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie. Za muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Katarzyny Michałkiewicz otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.

W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty – „Invention” (Warner Classics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zebrała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wydany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym samym roku artysta skomponował utwór „PasaCatedral” na gitarę koncertującą, obój, fortepian i smyczki na zamówienie festiwalu Akademia Gitary. Kompozycja ta została wykonana w najstarszych polskich katedrach – w Gnieźnie, Kołobrzegu i Poznaniu. Solistą był wówczas wybitny gitarzysta Łukasz Kuropaczewski. W 2020 roku Aleksander Dębicz skomponował utwór „Victoria 1920” na uroczystość upamiętniającą rocznicę Bitwy Warszawskiej.

Dębicz współtworzy duety z wybitnymi muzykami, z którymi opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycznej i improwizacji. Z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrał m.in. znakomicie przyjęty dwupłytowy album „Bach Stories” (Warner Classics), nominowany do Fryderyka 2018. Z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu „Dotknięcie” w reż. Katarzyny Michałkiewicz.

W 2021 roku ukazał się czwarty album Dębicza „Adela” z własnymi kompozycjami i aranżacjami (Warner Classics), który artysta nagrał w duecie z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i z gościnnym udziałem kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego. W tym samym roku Dębicz w duecie z Marcinem Zdunikiem nagrał singiel z ich autorskim opracowaniem „Jauchzet, frohlocket” z Oratorium na Boże Narodzenie J. S. Bacha. Pojawił się też w roli aranżera i pianisty na płycie Szymona Komasy z piosenkami Kabaretu Starszych Panów.

Największym, jak dotąd, autorskim przedsięwzięciem artysty jest jego najnowszy album „Sideways” (2022), na który Dębicz skomponował utwory na większe składy instrumentalne: m.in. z kwintetem dętym i orkiestrą smyczkową. Znalazły się na nim również oryginalne interpretacje dwóch klasycznych dzieł Bacha i Gershwina.

‍Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Rumunia, Włochy, Austria, Turcja), prezentując publiczności zarówno własną muzykę, improwizacje, jak i interpretacje muzyki klasycznej oraz nowej. W 2022 roku wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyr. Michała Klauzy prawykonywał dedykowaną mu Symfonię koncertującą Macieja Małeckiego. W tym samym roku artysta debiutował na prestiżowych i zupełnie różnych festiwalach muzycznych – Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (w duecie z Marcinem Zdunikiem) oraz na festiwalu Męskie Granie (w duecie z Jakubem Józefem Orlińskim).

‍Aleksander Dębicz w trakcie swojej kariery zdobył wiele nagród, m.in. w 2013 roku zwyciężył w Transatlantyk Instant Composition Contest, jedynym na świecie konkursie symultanicznej improwizacji do filmu. W 2022 roku wygrał międzynarodowy konkurs Bridgerton Scoring Competition, organizowany przez firmę Spitfire Audio. Jego muzyka do fragmentu serialu Netflixa „Bridgertonowie” została uznana za najlepszą spośród zgłoszonych 4 tys.  Kompozycje oceniał Kris Bowers – autor oryginalnej muzyki do „Bridgertonów” – oraz zespół Spitfire Audio. Dębicz Od 2024 Dębicz nagrywa dla międzynarodowej wytwórni Warner Classics & Erato, z którą podpisał ekskluzywny kontrakt.

Patroni i partnerzy

Wskazówki dojazdu

Dworkowa 2, 43-300 Bielsko-Biała

Dostępność

Cavatina Hall

ul. Dworkowa 2

43-300 Bielsko-Biała

Parking

Możesz skorzystać z miejsca parkingowego. Na parkingu wyznaczyliśmy 2 miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Pamiętaj o zabraniu karty parkingowej i umieszczeniu jej za szybą.

Parking jest bezpłatny.

Pies asystujący

Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.

Wejście do budynku

Wejście jest na poziomie gruntu. Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku.

Ciągi pionowe

Na inne kondygnacje możesz się dostać za pomocą schodów

Możesz skorzystać z windy.

Winda

Drzwi windy otwierają się automatycznie

Winda znajduje się w budynku

W windzie są komunikaty głosowe.

Pomieszczenia

Około 95% pomieszczeń jest dostępnych dla osób na wózkach (oprócz Patio na dachu V piętra, jednak w planach jest powstanie platformy dla osób z niepełnosprawnościami).

Łazienka

W budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością.

parter przy kasie (dostępna codziennie) oraz na każdym piętrze budynku (dostępne w dniu koncertu lub innego wydarzenia)

Klub Przyjaciół Sinfonietty

Zostań Mecenasem

Sinfonietta Cracovia to miejska instytucja kultury, która czerpie swoje witalne siły z otoczenia, energii miasta i jego mieszkańców. Dlatego chcemy włączać Państwa w życie Orkiestry, mając na uwadze jej dobro i rozwój.

Ciasteczka!

Korzystamy z plików cookies, aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia. Wykorzystujemy je do analizy, w jaki sposób korzystasz z naszej strony oraz do personalizacji wyglądu prezentowanych Ci treści. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności.

Ustawienia plików cookies