Tryb koncertowy
12
07
2024
Friday
19:00

Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego

12
07
2024
Friday
19:00
Festiwal Muzyki Polskiej | Koncert specjalny

Jadwiga, królowa polska

Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego

Wystąpią

Edyta Piasecka, sopran

Wilhelm, książę rakuski:

Stanisław Napierała, tenor

Konrad, wielki mistrz krzyżacki:

Michał Janicki, bas-baryton

Jagiełło, wielki książę litewski:

Regimantas Gabšys, baryton

Ziemowit, książę mazowiecki:

Daniel Domarecki, tenor

Spytko z Mielsztyna, kanclerz i kasztelan krakowski:

Adam Dobek, baryton

Jan z Tenczyna, wojewoda krakowski:

Jakub Luboiński, tenor

Dominika Peszko, korepetytor solistów

Jerzy Basiura, kostiumy

Chór Katedry Wawelskiej

Andrzej Korzeniowski, chórmistrz

Chór Filharmonii im. K.

Szymanowskiego w Krakowie

Piotr Piwko, chórmistrz

Sinfonietta Cracovia

Ilona Dobszay-Meskó, dyrygent

Program

Karol Kurpiński Jadwiga, królowa polska opera w 3 aktach (wersja koncertowa)

Szacowany czas trwania koncertu –

O koncercie

Jadwiga Królowa Polska to opera Karola Kurpińskiego napisana w 1814 r. do słów Juliana Ursyna Niemcewicza. Opera przedstawia historię Jadwigi Andegaweńskiej – postawionej przez los przed wyborem pomiędzy szczęściem osobistym a szczęściem narodu. W operze występuje 5 głównych postaci – Jadwiga, troje kandydatów do jej ręki – arcyksiążę Wilhelm, wielki książę Litewski Jagiełło i książę Ziemowit oraz wielki mistrz Krzyżacki – Konrad. Jadwiga kocha z wzajemnością Wilhelma i chce go poślubić. Wie, że pozostali kandydaci pragną jej ręki tylko ze względów politycznych. W pewnym momencie jeden z polskich możnowładców sugeruje jednak królowej, że dzięki jej poświęceniu pogańska Litwa zostanie schrystianizowana. Na taki argument Jadwiga nie jest obojętna i podejmuje decyzję o zamążpójściu, komentując ją słowami: „niech serca skłonności ustąpią powinności”. Decyzja Jadwigi nie przypada do gustu wielkiemu mistrzowi krzyżackiemu, który w końcu ginie w pojedynku z Jagiełłą. W finałowej scenie Jadwiga koronuje Jagiełłę na króla Polski. Kurpiński muzyką podkreśla cechy charakteru bohaterów oraz emocje nimi rządzące. I tak na przykład, by pokazać subtelność Jadwigi, Kurpiński stosuje delikatną instrumentację w partiach przez nią śpiewanych, np. w pierwszym recytatywie towarzyszy jej tylko duet skrzypiec i altówki. W kulminacyjnym punkcie dzieła – kiedy Jadwiga podejmuje decyzję o zamążpójściu – Kurpiński podkreśla jej stan emocjonalny i rozdarcie poprzez krótkie i gwałtownie słowa bohaterki: „Cóż mam czynić? Co pocznę?”, które recytowane są pomiędzy sugestywnymi wystąpieniami orkiestry, starającej się zilustrować treść słów za pomocą środków muzycznych – poprzez częste zmiany dynamiki czy nagłe zastosowanie pauz. Opera powstała w czasach Kongresu Wiedeńskiego, zwołanego w celu dokonania zmian terytorialnych i wypracowania nowych zasad ładu kontynentalnego. Polacy wiązali spore nadzieje z obradami, licząc że Kongres powoła do życia Królestwo Polskie, poszerzone o ziemie Litewskie. Wybór tematu był zatem oczywisty – opowieść o losach królowej, która doprowadziła do połącznia w 1385 roku Korony Królestwa Polskiego z Wielkim Księstwem Litewskim. Aluzje do ówczesnej sytuacji politycznej zostały przez Polaków trafnie odczytane.

Opis: Festiwal Muzyki Polskiej

Patroni i partnerzy

No items found.

Wskazówki dojazdu

Zwierzyniecka 1, 31-103 Kraków

Dostępność

Klub Przyjaciół Sinfonietty

Zostań Mecenasem

Sinfonietta Cracovia to miejska instytucja kultury, która czerpie swoje witalne siły z otoczenia, energii miasta i jego mieszkańców. Dlatego chcemy włączać Państwa w życie Orkiestry, mając na uwadze jej dobro i rozwój.

Ciasteczka!

Korzystamy z plików cookies, aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia. Wykorzystujemy je do analizy, w jaki sposób korzystasz z naszej strony oraz do personalizacji wyglądu prezentowanych Ci treści. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności.

Ustawienia plików cookies